Roy Palmen

Onderwijs

Artikel delen?

Roy Palmen, van Palmen – Advies & Executive Interim Management is een echte onderwijsman die zich meermaals heeft bewezen als directeur en bestuurder. Daarnaast heeft hij bij verschillende samenwerkingsverbanden als toezichthouder gewerkt en heeft hij ruime ervaring met publiek- en private samenwerkingen.

Zijn motivatie voor het onderwijs is er een die hij met veel van zijn collega’s deelt: de impact die je als docent kunt hebben op jongeren en hun persoonlijke groei. Palmen: “Werken als docent in het MBO bood me de kans direct invloed uit te oefenen op de ontwikkeling en het toekomstperspectief van jonge mensen. Het onderwijs gaf me persoonlijke voldoening en nieuwe professionele uitdagingen, zoals het ontwikkelen van didactische vaardigheden en het werken in een dynamische omgeving.”

Hoewel de motivatie gelijk is aan die van de collega’s, was zijn weg naar het onderwijs mogelijk anders dan anderen. Hij begon naast zijn werk in het bedrijfsleven in een duaal traject aan de Pedagogisch Technische Hogeschool in Eindhoven. Dat dit een interdisciplinaire opleiding was, vond Roy Palmen erg aantrekkelijk. “Het was een unieke combinatie van pedagogiek en technologie. Daardoor leerde ik niet alleen de onderwijsprincipes voor de huidige en toekomstige behoeften van leerlingen en studenten in het onderwijs, maar dan ook met nog bredere technologische innovaties dan de toenmalige beroepspraktijk.”

Veranderend onderwijs

Zijn studiekeuze lijkt een blijk van vooruitziende blik, want sinds zijn eerste baan is het onderwijs veel veranderd. “De veranderingen zijn gedreven door technologische innovaties, pedagogische ontwikkelingen en maatschappelijke verschuivingen. Dit zien we terug in de digitalisering en integratie van technologie, personalisatie van het onderwijs en toename van de competentiegerichtheid van het onderwijs.”

Ook de toegenomen aandacht voor sociaal en emotioneel leren, de focus op inclusiviteit en diversiteit, toegenomen gebruik van data en vernieuwingen van het onderwijs zijn zaken die volgens Palmen een golf van veranderingen door het onderwijs hebben doen gaan en in de toekomst nog meer aandacht gaan vragen. Ook zijn in 2008 behaalde TIAS-Master of Management in Education heeft hem nog meer kennis, inzichten en vaardigheden gebracht om deze veranderingen te kunnen omarmen. Hiermee kan hij nog beter op kansen en bedreigingen inspelen die onlosmakelijk verbonden dienen te zijn met het continu streven naar integer, effectief en verantwoord bestuur.

Die veranderingen vragen om een leidinggevende die in staat is om te gaan met verandering en onzekerheid. Palmen: “Ik werk volgens een combinatie van transformationeel en participerende leiderschapsstijl, zodat zowel medewerkers als studenten kunnen floreren.”

Dat betekent dat je een inspirerende visie moet ontwikkelen, uitdragen en implementeren. Dat doet en kan hij niet in zijn eentje, maar hij zorgt dat medewerkers actief bij de veranderingen worden betrokken.

Enkele transities

Dat deed hij bij de rechtsvoorgangers van het VISTA-college door onder andere de samenwerkingsschool techniek te realiseren. Een fusieorganisatie met een omvang van 250 fte en 3500 studenten. 

Dit resulteerde in een school met een eigen onderwijskundige identiteit en positionering. Maar die ook compliant is binnen een complexe bestuurlijke omgeving en integrale ondersteuning van diensten aan het onderwijsproces, kwaliteitsborging en planning, en controlcyclus. 

Daarnaast was hij bij ROC-West Brabant, de rechtsvoorganger van CURIO, in de rol als eindverantwoordelijk directeur en gedelegeerd bestuurder van 10 scholen in het voortgezet middelbaar beroepsonderwijs. Bij deze veranderopgave waren 6500 leerlingen en 600 medewerkers in West-Brabant bij betrokken. De transitie was gericht op het voorbereidend beroepsonderwijs, praktijkonderwijs en internationale schakelklassen, met als resultaat een gedragen en toekomstbestendige koers met een heldere onderwijskundige positionering en verbinding met de ketenpartners en andere stakeholders in de regio. Het is gebaseerd op een integrale ondersteunende sturing- en besturingsfilosofie met focus op de onderwijs- en examenorganisatie.

Bij Onderwijsgroep Venlo & Omstreken (OVGO), een scholengemeenschap met 6500 leerlingen en 580 medewerkers, verdeeld over alle schooltypes van voorbereidend beroepsonderwijs (vmbo) tot vwo). Palmen: “Door een cultuur van open communicatie en transparantie te creëren, kon iedereen zich vrij voelen om ideeën en feedback te delen.”

Dit leverde niet alleen nogal wat weerstand en veranderingen op, maar ook een nieuwe onderwijskundige visie. Er werd ook een doorcentralisatie overeenkomst met de gemeente getekend, waarbij zij zich garant stelde voor € 60 miljoen en de toekomstige huisvestingsplannen gegarandeerd waren. Ook werd de verbinding met het primair onderwijs en het mbo versterkt.

Intern haalde Roy Palmen ook de benodigde resultaten. Er werd een vernieuwde service unit opgericht. Door effectievere verantwoording en rapportages had het bestuur meer zicht op de onderwijskwaliteit en bedrijfsvoering. Palmen: “Het eindresultaat was een nieuwe koers, met een heldere positionering van iedere campus afzonderlijk én zicht op de meerjarige financiële opdracht en oplossing.”

Bij het Zone.College, een mbo-organisatie in het groene onderwijs met circa 3000 studenten en 275 fte, voltooide hij een soortgelijke opdracht. Dit was een opdracht gericht op toekomstbestendigheid. “We hebben daar de sturing, structuur, werkwijze en bedrijfsvoering (her)ontworpen en geïmplementeerd die past bij de filosofie van een emergente en teamgecentreerde arbeidsorganisatie. Daarmee hebben we, naar ieders tevredenheid, de fundering voor een toekomstbestendig MBO gelegd.”

Buiten het onderwijs

Inmiddels werkt hij al geruime tijd als interim-manager. Niet alleen voor onderwijsinstellingen, maar ook steeds meer voor andere non-profit instellingen. “Ik zet mijn brede expertise in door een organisatie in het semipublieke domein te adviseren of in een interim positie te ondersteunen. In mijn ervaring en opdrachten blijkt dat vier thema’s altijd terugkeren: proces/inhoud, besturing, gedrag en leiderschap. Vaak is de vraag initieel gericht op één van deze thema’s, maar na verloop van tijd wordt de samenhang van de vier zichtbaar.”

Wat helpt bij zijn opdrachten buiten het onderwijs is dat Roy Palmen een aantal competenties meebrengt die niet onderwijs-specifiek zijn. Palmen: “Ik heb door mijn ontwikkeling niet alleen mijn ‘gereedschapskist’ als interim-manager gevuld met technische en operationele vaardigheden, zoals project- en procesmanagement, maar ook met menselijke en strategische vaardigheden.”

Hij somt op: “Visieontwikkeling en strategisch denken. Luisteren en feedback geven, communicatie. Het momentum behouden tijdens een transitie, omgaan met weerstand. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen.”

Die competenties komen ook goed van pas bij zijn huidige opdracht voor de gemeente Vaals. Deze opdracht draait in essentie om een gezamenlijke visie te realiseren. “De visie uit 2019 leefde niet meer. Daardoor kwam de realisatie niet van de grond. Ik mocht zowel het strategisch- als het managementteam begeleiden bij het aanbrengen van focus in de visie en het creëren van een uitvoeringsagenda.”

Hij vindt strategie en visie om veel redenen belangrijk, maar tijdverspilling als je ze niet uitvoert. “Het is in ons aller belang dat maatschappelijke en publieke organisaties impact creëren.” Hij vindt het een uitdaging binnen een complexe en politieke context de resultaatgerichtheid te verhogen. “De professionele ontwikkeling van de mensen en de teams vind ik motiverend en uitdagend omdat ik ervan overtuigd ben dat dit duurzaam effect heeft.”

Betrouwbare partner

Roy Palmen is een interim-manager op wie je kunt bouwen. “Ik ben een betrouwbare, transparante en integere partner, die de opdrachtgever blijvend verder helpt door de resultaten te borgen in het hoofd, hart en handen van haar medewerkers.”

Die integriteit eist hij van zichzelf, maar vraagt hij ook van anderen. “Ik vind het belangrijk dat mensen zelf hun beelden blijven vormen door waardenvrij en open de ander tegemoet te treden.”

Maar bovenal wil hij een deel van de oplossing zijn. “Ik hou van het gevoel dat je hebt als je een maatschappelijke bijdrage levert. Ik hou ervan dat ik de kans heb een blijvende impact te hebben op gemeenschappen. Dat is zeer motiverend.”