Monique Ansink

Consultancy

Artikel delen?

Als bestuurslid van NL Groeit is het de missie van Monique Ansink om het groeivermogen van het Nederlandse MKB te vergroten. Dit doet ze, onder meer door startende ondernemers een platform te bieden met praktische tips en concrete acties. Voor ondernemers is ze een welkom klankbord, niet in de laatste plaats omdat ze een schat aan ervaring en kennis meeneemt. Bovendien brengt ze positieve energie mee: ze ziet zichzelf als optimistisch, verbindend en creatief.

Monique Ansink voldoet niet helemaal aan het cliché-beeld van de business coach, hoewel ze wel degelijk een ruime ervaring als ondernemer heeft. Ze heeft dan ook een heel andere achtergrond. Hoewel ze een aantal opleidingen van Nijenrode heeft afgerond -vooral gericht op het werk van de (President-)commissaris, is ze ook MfN geregistreerd mediator. Ze weet dus als geen ander hoe je ogenschijnlijk tegengestelde posities en belangen met elkaar kunt verzoenen.

Een loopbaan die je niet vooraf bedenkt

De loopbaan van Monique Ansink verliep niet volgens het standaard stramien. Als 21-jarige begon ze in de sales bij Jumbo Cargo Products. Dit bedrijf, dat toen vooral sleepkabels verkocht, wilde de grens over. Het was aan Monique Ansink om klanten over de grens te overtuigen. Dat deed ze zo goed, dat het bedrijf een mooie groei doormaakte. Ansink noemt het een fantastische baan, maar: “na 5 jaar wilde ik een kijkje nemen in de keuken van een groot bedrijf.”. Dat bedrijf werd Nestlé, waar ze de eerste vrouwelijke accountmanager ooit binnen het bedrijf was.

Diversificatie als succesfactor

Drie jaar nadat ze bij Nestlé begon besloot ze terug te keren naar het bedrijf waar ze haar loopbaan begon.  Ze bracht nieuwe kennis mee én een inzicht dat de toekomst van Jumbo Cargo Products zou veranderen: “Met één product win je de oorlog niet”. Ze ging op onderzoek uit om te achterhalen welke producten haar klanten nog meer interessant zouden vinden.

Wat bleek: de markt voor spanbanden was een stuk groter dan die voor sleepkabels. Ze overtuigde het bedrijf de nieuwe markt aan te boren. Met positief resultaat. Toen de eigenaren overwogen het bedrijf te verkopen, was Ansink dan ook de ideale koper voor het bedrijf.

Inmiddels is is Monique Ansink al bijna een kwart eeuw de eigenaar van het bedrijf. In die tijd is ze altijd blijven zoeken naar kansen. Dat Ansink een out-of-the-box denker is, bleek keer op keer. Bijvoorbeeld toen de handel door de COVID-pandemie ineens stil kwam te liggen. Monique en haar team moesten iets bedenken. Omdat vernieuwing vaak een oplossing blijkt voor een crisis moest ze op zoek naar iets nieuws:  “We hebben toen bedacht om speelgoed te maken. Door een spanband tussen twee bomen vast te maken, kunnen kinderen in de tuin spelen. Binnen 2 dagen nadat het online stond, kwam de eerste bestelling binnen. Dat hebben we met gebak gevierd.” Jumbell Slackline, een nieuw bedrijf, was geboren.

Blijf je horizon verbreden

Niet alleen bedrijven moeten zich inspannen om hun horizon te blijven verbreden, vindt Ansink. Iedereen zou zichzelf altijd moeten blijven ontwikkelen. Daarom zet ze zich op veel fronten in om het bedrijfsleven te ondersteunen. Ze was bijna 8 jaar Lid van de Regionale Raad Noordwest KvK, zat in de ledenraad van de Rabobank, werkte vijf jaar als Business Advisor en was lid van verschillende brancheorganisaties.

Ook helpt ze bedrijven die willen bijdragen aan het bereiken van de sustainable development goals (SDGs), zit ze in de Raad van Commissarissen van een kaasmaker én heeft ze verschillende bedrijven mede opgericht.

Impact maken

Hoe divers haar activiteiten ook, ze hebben één ding gemeent: ze draaien om duurzaam ondernemen, waarbij de economische én de ecologische belangen in evenwicht moeten zijn (of worden gebracht).  Of, zoals ze zelf zegt: “Imagine your life is like a movie: make it a good one! So…take action, contribute and make impact”.