Milan Daniels

Fashion

Artikel delen?

Milan Daniels is co-founder en co-CEO van Otrium. In 2015 is de twintiger gestart met het fashionplatform. Inmiddels is hij EY Emerging Entrepreneur of the Year 2021 geworden en winnaar  van de Deloitte Technology Fast 2020 geworden.

Eigen sweatermerk

Milan Daniels begon met een eigen sweatermerk. Toen hij bezig was om deze tot een succes te maken, liep hij tegen een aantal dingen aan. Wat doe je met fashion wat niet loopt, zelfs niet in de uitverkoop? ‘Tot onze verbazing kwamen we erachter dat de modewereld eigenlijk supertraditioneel en ultraconservatief was. Het zat volledig op slot. In de branche is ook veel inefficiënt. Dat kon wel beter, vonden wij. Innovatiever. De modewereld kon wel wat disruptie gebruiken.’ Hij kwam erachter dat hij niet de enige was met dit ‘probleem’ en richtte, samen met zijn co-founder Max Klijnstra, Otrium op. Een fashionplatform waar ruim 300 designermerken op worden aangeboden. Het is dé concurrent van Bataviastad in Lelystad of Designer Outlet in Roermond. ‘Zalando en andere bedrijven richten zich tot nu toe vooral op de zogeheten flash sales, waarbij ze met korte, tijdelijke verkopen grote partijen kleding van de hand doen. Dat is echt een heel ander businessmodel. Wij willen meer de marketplace zijn waar winkels en klanten elkaar ontmoeten.’

De groei van Otrium

Otrium is gestart in 2015 en volgens Milan Daniels zat het bedrijf tot 2017 wel redelijk in de eerste fase, de startup-fase. ‘Die fase zijn we voorbij. Nu zijn we in een heel rap tempo door de maturing phase aan het gaan. We hebben serieus opgeschaald. We zijn nu in heel veel Europese landen actief geworden, hebben kantoren geopend in Londen en Parijs en hebben veel nieuwe kledingmerken aan ons verbonden.’ Inmiddels zijn er 151 vaste krachten in dienst, naast nog meer externe inhuurkrachten. Er zijn distributiecentra in Engeland en de VS geopend, maar allemaal met het doel om de mode-industrie uit te dagen. Minder fast fashion, meer conscious fashion. Otrium’s missie is om ervoor te zorgen dat elk kleding dat wordt geproduceerd, ook gedragen wordt.

Fashion Airbnb

Dat Milan Daniels nog grote plannen heeft voor Otrium, dat moge duidelijk zijn. Door een grote kapitaalinjectie vorig jaar hebben ze alles nóg professioneler aan kunnen pakken. Ze zijn druk bezig met de automatisering van het logistieke proces. Alle kledingstukken die ‘over’ zijn belanden in pakhuizen. Otrium zoekt daar de stapels textiel uit, voegt eventueel nog wat aanpassingen toe en versturen daarna de bestellingen naar de klant. Zoals je ziet, veel handelingen. ‘Je kunt dom groeien, maar we willen ook slim groeien. Daarom zijn we druk geweest met het automatiseren van ons logistieke proces.’ De personalisatie voor consumenten staat hoog in het vaandel. De apps worden regelmatig vernieuwd om dit te blijven verbeteren. ‘Het uiteindelijke doel? Dat Otrium over 5 jaar hetzelfde heeft gedaan voor off price fashion als wat Airbnb heeft gedaan voor de vakantie woningmarkt.’