Armani, Hugo Boss, Gucci, Calvin Klein, Jack Daniels, Famous Grouse, Courvoisier, Mars, Modolez, Ferrero: deze prestigieuze merken hebben één naam met elkaar gemeen: Michiel Kuijlaars.
Michiel Kuijlaars begon in 1998 als junior trader bij Van Caem Klerks Group (VCKG). Sindsdien hebben zowel het bedrijf als hijzelf naamsbekendheid opgebouwd. Zo is hij bijvoorbeeld door Quote 500 benoemd tot een van de meest succesvolle ondernemers in Nederland.
Kuijlaars is een echte handelaar. Nadat hij in 1996 zijn studietijd aan de Universiteit Leiden afrondde, werkte hij eerst een jaar als beurshandelaar in opties en futures. De adrenaline en spanning, in combinatie met zijn enorme drive, leken hem daar goed van pas te komen.
Toch bleek de handel bij Van Caem Klerks Group hem net wat beter te liggen. Zelf verklaart hij dit doordat de handel bij VCKG een stuk tastbaarder is dan de optiehandel: “Vergeleken met de aandelenbeurs is de handel bij VCKG tastbaar omdat het gaat om daadwerkelijke spullen. Daarnaast gaat het om spullen die van A naar B vervoerd moeten worden. Het is internationaal en gaat allemaal snel. Ik koop spullen en die moeten zo snel mogelijk weer verkocht worden. Dus het is heel veel actie.”
Wat ook snel ging, waren de stappen die hij maakte in zijn carrière. Binnen twee jaar deed zich de kans voor om zelf in te stappen. In 2001 verwierf hij een meerderheidsaandeel: “Vanaf dat moment heb ik niet meer achterom gekeken.”
Sterke groeicijfers
Toen hij het roer bij de internationale handelsorganisatie in luxemerken overnam, was Van Caem Klerks Group kleiner dan tegenwoordig. De onderneming telde 20 medewerkers die zich bezighielden met de import van tabak en alcoholische drank. Tegenwoordig telt VCKG ongeveer 300 medewerkers die in vier divisies werkzaam zijn.
Tabak wordt niet meer verkocht, VCKG richt zich nu op Liqour (alcoholische dranken), Prestige (topmerken in parfum, cosmetica, huidverzorging), FMCG (topmerken in food en in personal care) en Fine Wines (topsegment wijnen).
Harde werker
Het succes kwam niet vanzelf. Succes volgt op keihard werken. Als ondernemer gelooft Kuijlaars dat de wereld continu verandert: “Er is constant verandering, zowel de mensen veranderen als de omstandigheden. Er is geen status quo.”
Achteroverleunen is er in de filosofie van Michiel Kuijlaars dan ook niet bij. Hij is niet het type ondernemer dat rond 10 uur binnenkomt en om 3 uur ’s middags weer vertrekt: “Het is een uitdaging om jaar in, jaar uit als bedrijf resultaat te laten zien. Laat staan te groeien.” Hard werken alleen is niet genoeg, ook een scherpe focus is onmisbaar: “ Je kunt er eigenlijk niks anders naast doen. Een bedrijf goed runnen kost veel tijd en energie. Maar wanneer het slaagt, dan geeft het ook veel voldoening.” Voldoening genoeg: “Van Caem bestaat sinds 1974. Maar als je ieder jaar resultaat kunt laten zien en je na 50 jaar nog bestaat, dat is gewoon bijzonder.”
Stevige ambities
De meeste mensen zouden tevreden zijn met de groei die VCKG onder zijn leiding realiseerde. Wat hem betreft kunnen er nog best wat divisies bij komen: “Als we morgen bijvoorbeeld speelgoed kunnen gaan doen, dan begint dat met één deal. Daarna volgt misschien nog een keer een deal. Op een gegeven moment is het interessant, en zetten we er misschien iemand op. Dat kan zomaar uitgroeien tot een nieuwe divisie.”
Hij wil blijven groeien: “Ik wil de komende vijf jaar ongeveer verdubbelen wat ik nu doe. Qua omzet en alles wat daarbij hoort.”
Hij vindt de handelsmarkt enorm interessant – het reizen, met mensen praten en op beurzen staan – Michiel Kuijlaars vindt het heerlijk: “Ik vind het werk erg leuk. Dus ik blijf dit gewoon zo doen.”
Of zijn manier van werken voor iedereen is weggelegd? “Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar ik denk wel dat ik kan zeggen dat je moet blijven bewegen. Hoe actiever je bent, hoe meer kansen zich zullen aandienen. Je kiest zelf hoe actief je leven is, en welke mogelijkheden er ontstaan.”