Martin Koolhoven vormt het levende bewijs dat artistieke integriteit en ondernemerschap wel degelijk hand in hand kunnen gaan.
De in 1969 in Den Haag geboren Martin Koolhoven werd op jonge leeftijd gegrepen door film en cinema. Zijn liefde voor het grote scherm voerde hem naar de Universiteit van Amsterdam waar hij een studie filmwetenschappen volgde. Hier nam hij niet alleen de technische principes van de cinematografie tot zich, maar ontwikkelde hij zich ook als kritisch denker en meester van de storytelling.
Martin Koolhoven wordt wel omschreven als een gedreven, vastberaden en gepassioneerd man. Wie met hem gewerkt heeft, vertelt dat zijn enorme toewijding vooral te zien is in zijn aandacht voor zelfs de kleinste details. Bij iemand die zo op de details let, ligt het risico van micro-management op de loer, maar Martin van Koolhoven lijkt deze valkuil goed te kunnen vermijden. Professionals in elke discipline werken graag samen onder zijn inspirerende leiderschap. Dit leidt tot diverse teams, en films van hoge kwaliteit. Er wordt zelfs gezegd dat de films van Martin van Koolhoven de hele Nederlandse filmwereld hebben uitgedaagd om nog beter te worden.
Verhalen vertellen op het grote doek
Na zijn studie afgerond te hebben maakte hij verschillende televisiefilms, videoclips en documentaires. De film Suzy Q (1999) leverde hem verschillende prijzen op en betekende een doorbraak voor zowel hemzelf als voor actrice Carice van Houten, die later nog meerdere keren met hem samenwerkte. In 2001 bracht hij de speelfilm AmnesiA, alsmede De Grot uit. Deze laatste film, een boekverfilming, leverde hem een Gouden Kalf op.
Bij het grote publiek vergaarde de filmmaker bekendheid met films als Het Schnitzelparadijs, ’n Beetje Verliefd en Knetter. Ook waagde hij zich in 2008 aan de verfilming van het boek Oorlogswinter van Jan Terlouw. Deze trok ruim 1.000.000 bezoekers naar de bioscopen; zijn grootste succes tot dat moment.
Ook over de grens wist Martin Koolhoven met deze film te boeien, de film kwam in alle hoeken van de wereld uit: van de Verenigde Staten tot China en van Australië tot Frankrijk. Ook in Ierland, Nieuw-Zeeland, Duitsland en Scandinavië trok de film volle zalen.
Verhalen vertellen op het kleine scherm
Martin Koolhoven ontdekte al snel dat hij zijn talent voor verhalen vertellen ook op andere media kon gebruiken. Hij maakte een zesdelige documentaire serie over speelfilms voor de VPRO, begon een filmclub en begon lezingen te geven. Hij wist in 2019 zelfs het theater te veroveren met de avondvullende “voorstelling” Klassiekers met Koolhoven. In 2022 maakte dit programma plaats voor een nieuwe voorstelling, getiteld Koolhovens Keuze.
Van verhalenverteller tot keynote speaker
Een van de belangrijkste thema’s binnen marketingcommunicatie is de afgelopen jaren het belang van storytelling. Kon een marketeer tot de eeuwwisseling nog toe met het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action), sinds de opkomst van social media draait marketing om het vertellen van een verhaal.
Wie kan marketeers beter vertellen hoe ze storytelling kunnen ontwikkelen en toepassen dan een gelauwerd filmmaker als Martin Koolhoven? Daarom is Martin Koolhoven tegenwoordig ook beschikbaar voor presentaties waarin hij managers, marketeers en bestuurders leert hoe een boodschap het beste overgebracht kan worden.
Bij zijn lezingen legt hij uit wat het regisseren van een film en het leidinggeven aan een organisatie met elkaar gemeen hebben en hoe je mensen aanzet tot samenwerken. Hij leert ondernemers en werknemers impactvol communiceren, of zet hen met de lezing Denk Groots aan meer uit zichzelf te halen.
Martin Koolhoven blijkt ook succesvol in deze nieuwe tak van sport. Maar hoewel hij hiermee inmiddels een redelijk inkomen weet te verdienen, zal zijn hart toch altijd aan die allereerste grote liefde behoren: de film.