In de altijd veranderende wereld van Search Engine Optimization bestaat al sinds 2010 één constante: Yoast. Deze door Joost de Valk ontwikkelde plug-in voor WordPress websites helpt elke websitebeheerder, van hobbyist tot marketingprofessional de vindbaarheid van hun website in de zoekmachines te vergroten.
Zoekende naar zijn bestemming
Dat Joost de Valk ondernemer zou worden was niet direct duidelijk. Na ontvangst van zijn diploma van het Stedelijk Gymnasium begon de ondernemer die grote successen zou behalen met zoekopdrachten aan zijn eigen zoektocht. Hij studeerde een jaar Theologie aan de Radboud Universiteit en stapte toen over naar de opleiding International Business and Management aan de HAN. Een jaar later keerde hij terug naar de Radboud Universiteit, om nog een jaar Theologie te studeren.
In 2003 besloot Joost de Valk een andere richting in te slaan. Hij accepteerde een functie als Aaccountmanager bij een IT-bedrijf dat zich specialiseerde in maatwerkapplicaties vanuit de Java en Open Source Techniek. Na enkele stappen werd hij aangenomen als SEO-specialist bij Onetomarket, een van de bekendste bedrijven op het gebied van online marketing. Hier bleek hij zijn echte passie te hebben gevonden.
Joost start Yoast
Open Source software en Search Engine Marketing bleven gedurende de verdere loopbaan van Joost de Valk altijd aanwezig. Tussen 2006 en 2010 vervulde hij verschillende functies, soms tegelijkertijd, waarin hij zich met één van deze twee passies kon bezighouden.
In 2010 leidde dit tot Yoast, de bekendste OpenSource SEO-tool binnen de wereldwijde WordPress-gemeenschap. Yoast bleek een regelrechte hit, niet in de laatste plaats door de duidelijke interface waardoor iedereen, ook zonder technische kennis, de SEO van hun websites met sprongen kan verbeteren.
Het in Wijchen (bij Nijmegen) gevestigde bedrijf groeide snel en trok al snel de aandacht. In 2021 werd Yoast overgenomen door Newfold Digital en Joost de Valk bleef zich als Head of WordPress Strategy bij NewFold Digital met WordPress bezighouden.
Ook tegenvallers
Hoewel het makkelijk is te denken dat in de loopbaan van Joost de Valk het ene succes op het andere volgde, kreeg ook hij te maken met tegenvallers. Meest opvallend is zijn vertrek als Marketing Lead bij WordPress. Zes maanden nadat hij werd gepresenteerd als de CMO van WordPress trad hij terug. Toen hij dit aankondigde noemde hij dit “voornamelijk een persoonlijk falen”[1].
Ook het vertrek bij Yoast bleek niet zo soepel te verlopen als verwacht. Er bleek op technisch gebied onrust bij Yoast te zijn ontstaan. Daarom keerde hij in 2022 terug naar Yoast om daar als Interim-CTO de rust te herstellen. Inmiddels is de rust hersteld en heeft hij het bedrijf weer verlaten.
Investeren in Open Source bedrijven
Yoast is waarschijnlijk het bekendste wapenfeit in de carrière van Joost de Valk, maar de visionaire ondernemer is niet iemand die zich met slechts één project bezighoudt. Via het in 2010 opgerichte Emilia Capital investeert hij, samen met zijn vrouw Marieke van de Rakt, in bedrijven waarvan ze vinden dat ze echt iets toevoegen aan de samenleving.
Vanuit zijn voorliefde voor WordPress en OpenSource investeert het stel regelmatig in WordPress-georiënteerde ondernemingen, waarvan de investering in WPCS in mei 2023 de meest recente is.
Maar de investeringen moeten, behalve winst, ook maatschappelijke meerwaarde bieden. Zo draagt Joost de Valk via de investeringsmaatschappij -en het daarmee verbonden The Empowerwoment Project– bij aan de circulaire- en deeleconomie via een investering het online deelplatform Peerby (van Daan Weddepohl) en draagt de investering in Stieglitz bij aan het versterken van de positie van vrouwen.
[1] https://joost.blog/why-im-stepping-down-from-my-wordpress-marketing-role/