Met de auto van A naar B, zonder al te veel gedoe. Het lijkt zo vanzelfsprekend. Maar zonder Corinne Goddijn-Vigreux zouden we nog steeds onze weg zoeken met de wegenkaart naast ons en het 100.000 stratenboek op schoot. Het mede door haar opgerichte bedrijf TomTom heeft daar verandering in gebracht, waarmee ze eens te meer bewezen heeft dat technologie het leven van alledag kan verbeteren.
Corinne Goddijn-Vigreux werd in 1964 geboren in het Franse Lyon. Met een vader die als inkoper werkte bij een chemiebedrijf en een moeder die in een apotheek werkte was het niet vreemd dat ze op de middelbare school een voorliefde had voor de exacte vakken. Nadat ze haar diploma kreeg besloot ze echter geen technische opleiding te volgen, maar een economische. In 1987 ontving ze de bachelor-graad in de bedrijfseconomie van de ESSEC Business School.
Tech roept Corinne Goddijn-Vigreux
Haar eerste baan voerde haar terug naar de tech-sector. In Engeland bouwde ze als Export Sales Director bouwde aan het internationale distributienetwerk van Psion. Dit bedrijf, dat vooral bekend stond om haar PDA’s bleek zelfs de basis te leggen onder de reis die naar de oprichting van TomTom voerde.
Tijdens haar tijd bij Psion ontmoette ze Harold Goddijn, een Nederlander die met de producten van Psion de Nederlandse markt wilde betreden. Zakelijk klikte het, maar ook privé bleken de twee ondernemers elkaar wel te liggen. Ze trouwden en Corinne Goddijn-Vigreux vertrok naar Nederland.
Goddijn-Vigreux werkte nog een tijdje voor een zuivelbedrijf, maar de lokroep van tech was te sterk. Samen met haar echtgenoot en twee vrienden richtte ze in 1991 Palmtop Software op. In eerste instantie richtte ze zich op het ontwikkelen van software voor Psion-producten en andere handhelds.
Toen de VS in 2000 het GPS-systeem openstelde voor publiek gebruik zag ze haar kans schoon om een revolutionair product te ontwikkelen. In 2004 kwam het eerste TomTom navigatiesysteem op de markt; een revolutionair systeem waardoor zelfs de slechtste kaartlezer zonder verdwalen op zijn bestemming kwam.
Nieuwe wegen vinden
Het overweldigende succes van TomTom opende vele deuren voor de Franse ondernemer. Toch heeft ze TomTom nooit verlaten. Nu, 33 jaar later, is ze nog altijd Chief Marketing Officer van het bedrijf dat inmiddels in 37 landen aanwezig is en zich niet enkel meer richt op navigatiesystemen, maar vooral werkt aan navigatiesoftware en superieure digitale kaarten. Inmiddels helpt het bedrijf meer dan 5 miljard mensen in 137 landen hun weg te vinden.
Zelf bleef ze altijd op zoek naar nieuwe wegen om zichzelf op een leuke manier in te zetten. Corinne Vigreux zat in de Raad van Toezicht van het Nederlandse Opera & Ballet en techbedrijf Techleap, en nam zitting in de adviesraad van de Franse nationale spoorwegmaatschappij en de Raad van Advies van de UvA.
Een beter leven door tech
In 2018 realiseerde ze zich dat het tekort aan vakkundige software engineers en IT-specialisten alleen opgelost gaat worden door mensen op jonge leeftijd verliefd te laten worden op technologie. Om dat doel te bereiken richtte Corinne Goddijn-Vigreux in 2018 het Codam College op. Een school zonder toelatingseisen, waar iedereen – gratis- kan leren programmeren. De ambities zijn hoog, vertelde Corinne Goddijn-Vigreux aan EenVandaag: “Het moet de beste school ter wereld worden”.
De oprichting van Codam is geïnspireerd op een Frans project dat kansarme jongeren de mogelijkheid wil bieden hun economische positie te verbeteren. Maar het is geen liefdadigheid, maar bittere noodzaak. En de studenten moeten wel laten zien dat ze wat kunnen.
Voor Corinne Goddijn-Vigreux is Codam een kans om te doen wat ze het liefste doet: het leven van mensen verbeteren met tech; of dat nu is door de tech te gebruiken, of mensen te leren hoe ze hun brood kunnen verdienen door technologie nog verder te verbeteren.