Arend Kuperus is CEO bij het internationale JOZ. Onlangs hebben zij nog uitgebreid met de overname van Fullwood JOZ. Vroeger had Arend Kuperus de ambitie om het boerenbedrijf van zijn ouders over te nemen als melkveehouder, maar hij is toch gegaan voor een succesvolle internationale carrière in de agrarische sector.
Innovatieve agrarische onderneming
Sinds 2019 is Arend Kuperus CEO bij JOZ, maar het bedrijf is al actief vanaf 1946. Het begon met een ketting die de mest automatisch uit de stal schuift, de grondlegger van de moderne stalreiniging. Ondertussen is het bedrijf uitgegroeid naar ruim 120 medewerkers en zijn ze actief in zeker 30 landen over heel de wereld. JOZ is gericht op de toekomst, werkt vanuit het principe ‘Circulair Farming’ en houdt zich bezig met de minimalisering van de stikstofuitstoot. “Circulaire oplossingen, daar zetten we op in. En dat heeft dus ook een heel grote impact op de uitstoot van bijvoorbeeld stikstof.” Arend Kuperus runt het bedrijf vanuit het IMAM-principe: Innoveren, Marktgericht, Agrarisch en Maken. “We innoveren bestaande producten continu en ontwikkelen nieuwe systemen in eigen beheer. Zo maken we het werk in de stal een stukje makkelijker, diervriendelijker én kostenbesparend.”
Ambitieus en maakbaar
Arend Kuperus houdt een ambitieuze strategie voor ogen. Hij ging tegen de stroom in en soms was het lastig om daarbij de goede mensen te treffen. Sinds hij in 2019 het stokje heeft overgenomen van Rick Elling, voormalig JOZ-CEO, heeft hij de omzet al weten te verdubbelen. Voor hij dit avontuur aanging heeft hij eerst veel van de wereld gezien en het vak geleerd, door vallen en opstaan. Arend Kuperus heeft gewerkt in Egypte, opleidingen gevolgd in Nieuw-Zeeland en Canada en gewerkt voor een Amerikaans zuivelbedrijf. Al deze ervaringen hebben hem een bepaalde visie gegeven op zijn bedrijfsvoering. “Ik wilde een maakbaar bedrijf, alleen dan kun je echte toegevoegde waarde leveren. Mijn visie op bedrijfsvoering is om als organisatie zo dicht mogelijk bij de markt en je klanten te zitten. En dat kan alleen als je een platte organisatie neerzet met mensen die passie voor het product en de klanten hebben. Bij JOZ doen we daarom alles zelf.”
Huidige problematiek in de sector
De stikstof problematiek in de agrarische sector vallen Arend Kuperus zwaar. In hart en nieren is hij agrariër, opgegroeid in het boerenleven.” Het boerenleven zit in mijn bloed. Het doet pijn om te zien hoeveel er nu kapot wordt gemaakt door de stikstofdiscussie. De boer is ons leven. Er zijn ontzettend veel bedrijven afhankelijk van de agrarische sector.” Arend Kuperus en JOZ zijn druk bezig om hun sector te kunnen helpen bij deze problemen, door middel van innovatieve ontwikkelingen die óók rekening houden met de wensen en behoeften van de veehouder. “Met onze stikstofkraker Gazoo hebben we een oplossing in handen waarmee boeren hun eigen stikstofuitstoot met 80% kunnen reduceren. Innovatie is exporteerbaar. Ik geloof dan ook heilig in de kracht van innovatie.”